Ett skolprojekt i skarpt läge där Myggs Musteri var i behov utav en flasketikett. Verksamhetens ägare skulle sedan välja en flaskettikett bland klassens bidrag till att användas i hans verksamhet.  Min etikett och logotyp valdes ut. till att användas till Myggs Musteri verksamhet..

Jag tog fram alstret med orden hantverk, historia och en naturlig vara utan tillsatser i åtanke.

 

Uppgiftsbeskrivning: "Designa en etikettslösning till Myggs musteri. Eventuell en två-etikettslösning, med en standardetikett samt en komplementetikett med årets år och äppelsort. På något sätt ska Myggs musteris historia komma in, antingen på etiketten eller som till exempel separat folder eller qr-kod till hemsida. Storytelling används som ett sätt att skapa mervärde för produkten."

 

Process:

Projektet startade med en muntlig brief från uppdragsgivaren. Mats från Myggs Musteri visade bilder och berättade om verksamheten. Han förklarade i detalj om verksamhetens historia, produktion, produkt och konsumenter.

 

Myggs Musteri egna beskrivning på sin facebooksida: "Myggs musteri har mustat äpplen sedan 1989 då vi övertog utrustningen - en kvarn och en press i gediget gjutjärn - av Valter Andersson i Söderbärke. Nu har vårt småskaliga musteri funnits i drygt 25 år - och är faktiskt äldst av de musterier som i dag finns i Dalarna! Vår idé: Must av egna äpplen, lågt pris för att alla som vill ska kunna musta så det räcker hela vintern, kunder är välkomna att vara med under mustningen."

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MYGGS MUSTERI

PROJEKT INFORMATION

Klient: Skoluppgift & Myggs Musteri

Kategori: Förpackningsdesign & Logotyp

Programvara: InDesign & Illustrator.

Den känslan jag fick med från briefen och verksamhetens beskrivning var att mysteriet önskade en etikett som kommunicerar  hantverk, dess historia, ren produkt, småskalig produktion, närodlat och en produkt för alla. Jag hade även i åtanke att hylla produkten. Att hylla att det faktiskt är en produkt med bara 100 % äpple och inga andra tillsatser eller konstigheter. Att hylla den småskaliga produktionen och resultatet av svenska råvaror. jag valde även att inkludera Myggs Musteri gårdsmärke på flaskans kapsyl. Det av anledningen att de kan vara ett kul element hos de konsumenter som redan har kännedom av märket men även skapa nyfikenhet hos de som inte har det. Möjligtvis kan det även vara ett sätt att öppna en dialog mellan mysteriet och konsumenten.

 

 

 

Därifrån började jag skissa på min etikett fick sedan feedback från andra kursdeltagare vid två tillfällen. Efter hade vi som en del av uppgiften att testa etiketten på några personer.  Sammanfattning av kommentarer som jag fick var:

Alla verkade positiva till historien och tyckte att förpackningsdesignen matchade.

Ekologisk, närodlat, naturlig, “ren” produkt, lockande, annorlunda (sticker ut).

De flesta svarade att dem hade valt den i butiken men de hade varit beroende på pris.

 

Efter varje feedbackstillfälle korrigerades alstret. Sedan visades resultatet i en slutredovisning/brief inför klass, lärare och uppdragsgivare.

 

Min etikett valdes bland klassens bidrag till att användas i Myggs Musteri verksamhet.

<

hello@isabellagoransson.se

+46 70 362 52 11

Copyright @ isabellagoransson.se 2017